Leer je cyclus kennen en kom in je eigen kracht staan

Inmiddels al een jaar of 3 gebruik ik geen hormonale anticonceptie meer. In deze blog zal ik met jullie delen waarom en wat ik dan wel doe voor anticonceptie, want ik wil niet ongewenst zwanger worden.

Toen ik 16 jaar was kreeg ik mijn eerste echte vaste vriendje en vond mijn moeder dat het tijd werd dat ik aan de pil ging, ze wilde niet dat haar dochter al aan de kinderen ging. Mij leek het wel relaxt, ik hoefde geen condoom meer te gebruiken en kon als ik dat wilde de pil doorslikken en zo mijn ongesteldheid een keertje overslaan. Dus daar ging ik, iedere dag zo’n pilletje. Toen had ik niet het idee dat ik ergens last van had, ik wist niet beter. Dat ik vaak neerslachtig was en depri kwam omdat ik mijn moeder verloor aan kanker. En nee daar voel je je echt niet zo vrolijk door. Maar nu jaren later kan ik toch wel zien dat een groot deel van mijn stemmingen, voornamelijk ook de jaren erna, misschien wel aan de pil hebben gelegen. Onderzoeken over de pil en depressiviteit geven verschillende uitkomsten. Deense arts Lindegaard kwam tot de conclusie dat vrouwen die met de pil starten en de jaren daarna vaker anti-depressiva gebruiken, andere onderzoeken zeggen juist weer dat je minder kans hebt op depressiviteit wanneer je de pil gebruikt. Lees er meer over in dit artikel van de NRC. Naast depressieve klachten zijn er ook vrouwen die een verminderde sekslust hebben (en dit weer terug krijgen na stoppen met pil!) en andere vrouwen stoppen omdat het gewoon niet meer goed voelt.

Na zo’n 8 jaar aan de pil, was ik er ook wel een beetje klaar mee. Ik ging wat gezonder leven en het leek me toch eigenlijk niet zo goed voor mijn lichaam om zoveel jaren zoveel hormonen te slikken. Dus ik stapte over op het hormoon spiraal. Toentertijd dacht ik dat de hormonen dan minder zouden zijn en alleen plaatselijk. Recent onderzoek laat echter zien dat dit niet het geval is. Het onderzoek wijst uit dat de hoeveelheid hormonen in de rest van het lichaam niet verwaarloosbaar zijn zoals eerst altijd werd gedacht. Het laten zetten van dit spiraaltje was voor mij een grote nachtmerrie, maar gelukkig hebben niet alle vrouwen zo’n last ervan. Ik ervoer heel veel pijn en het zetten ging zeer moeizaam. Ook de weken erna zat het niet lekker. Meerdere bezoekjes aan de huisarts en gynaecoloog, maar het spiraal zat toch echt goed. Ik kreeg steeds vaker pijn in mijn bekkengebied. Pijn met vrijen, maar ook pijn in mijn onderrug. Mijn stemmingswisselingen waren nog steeds erg aanwezig en na een jaar was ik dan ook echt klaar met het spiraal en wilde ik deze laten verwijderen. Ook dit ging niet zo makkelijk, mijn huisarts wilde het bijna opgeven, maar ik zag het niet zitten dat ik die pijnen weer moest doormaken dus schreeuwde ik tegen hem HAAL HET ER NU UIT!!! Dus ik beet mijn tanden op elkaar en hoppa weg ermee. Ik dacht nu zal alles beter gaan.

Helaas was het allemaal niet zo rooskleurig. Het heeft voor mij echt een hele tijd geduurd om mijn lichaam en mijn hormonen weer in balans te krijgen, daar ben ik nog steeds mee bezig. De eerste maanden na het verwijderen van de Mirena spiraal bleef ik me vaak droevig voelen. Ook kreeg ik heftige PMS klachten en werd ik wel ongesteld, maar was dit maar 1 of 2 dagen. Super chill zou je misschien denken, maar het voelt niet goed, alsof je niet genoeg loslaat ofzo. Ik ging hiervoor weer naar de huisarts. Hij zei: ‘misschien is dit wel gewoon hoe je bent en moet je dit accepteren.’ Daar geloofde ik niet in, ik kon me niet herinneren dat voordat ik dat ik de pil gebruikte dit zo heftig was. Ik was toch echt wel een vrolijk meisje toen, dat moet toch nog steeds in mij zitten? Ik ging dus zelf op onderzoek. Ik las veel over hoe je de hormonen weer in balans kon krijgen en waar ik vooral blij mee was om te lezen was dat je klachten vrij kan zijn. Dat al die PMS klachten helemaal niet nodig zijn.

Ik ging gezonder eten, kwam meer in contact met mijn cyclus en startte met het gebruik van een supplement waar chasteberry in zit. Voor het eerst sinds tijden had ik een cyclus zonder PMS klachten. Ik ging hier nog meer over lezen en zo ben ik nu uitgekomen op het boek “Woman Code” van Alisa Vitti. Wat een fijn boek, ze vertelt je in meerdere stappen hoe ook jij je lichaam weer in balans kunt krijgen door te leren over je hormoonhuishouding,  je voeding aan te passen en te gaan leven in overeenstemming met je cyclus. Wat een verademing en een eye-opener! Ik ben er pas net mee begonnen, maar ik heb al zoveel inzichten gekregen over hoe het werkt met die hormonen. Super fijn. Zelf heeft Alisa haar PCOS onder controle gekregen, een aandoening waar geen behandeling voor is. Alisa legt uit in het boek waarom haar methode voor iedere vrouw met elke klacht kan werken. Dit komt omdat de manier waarop de hormonen werken in het lichaam voor iedere vrouw hetzelfde is, dit om het zo makkelijk mogelijk te maken voor ons om voort te planten. Door je hormonen beter te leren kennen en vooral ook de symptomen wanneer je endocrine systeem je vertelt dat er iets niet goed zit, geeft je de mogelijkheid om dingen aan te passen in je leven zodat het allemaal weer in balans komt.

Maar wat gebruik ik dan als anticonceptie? Gelukkig zijn er steeds meer natuurlijke anticonceptie methodes op de markt, waaronder de Ladycomp, Sensiplan, Cyclotest 2 plus of natuurlijk het condoom. Inmiddels zit ik in mijn 7e cyclus op ‘Natural Cycles’, de enige officiële anticonceptie app op de markt. Met gebruik van een speciale, 2 decimalen, thermometer meet ik iedere ochtend mijn basale temperatuur. Die voer ik dan vervolgens in op de app en die rekent dan uit via een algoritme of ik die dag vruchtbaar ben of niet. Naast dat de app mij dus aangeeft of ik een condoom moet gebruiken als ik seks heb, heeft de app mij ook super veel inzicht gegeven in mijn cyclus. Ik ben er heel erg tevreden over. Wil je deze app ook gaan gebruiken, klik dan op deze link voor 10% korting op een jaarplan met gratis thermometer : )

Ik voel nu haarfijn aan waar ik ben in mijn cyclus. Ik ben blijer en gelukkiger geworden. Het is een soort super power die iedere vrouw zou moeten hebben, want als je voelt en weet waar je bent in je cyclus kun je de rest van je leven hierop aanpassen. Dit klinkt misschien erg heftig, dat dacht ik eerst ook, maar het is zo makkelijk. Als je op deze manier leeft wordt bijvoorbeeld duidelijk wat voor beweging of sport goed bij je past op welk moment, wat voor soort eten goed is en of die dag de juiste is om een belangrijk gesprek te hebben of niet. Ik vind het echt belangrijk dat je als vrouw leert hoe je eigen lichaam werkt. Dit geeft kracht, kennis is kracht, maar het geeft je ook zelfliefde. Lief zijn voor jezelf en je wat terug trekken, omdat je in je luteale fase zit en je over een paar dagen gaat bloeden. Of juist ervoor kiezen om sociaal te zijn en met die ene vriendin af te spreken omdat je in de folliculaire fase zit. En wanneer je ovuleert kun je het beste dat moeilijke gesprek over loonsverhoging aan gaan.

Heerlijk om je leven zo in te delen en te leven met je eigen cyclus. Alles in het leven werkt in een cyclus, de zon die op en onder gaat net als de maan, een bloem die tot bloei komt en weer vergaat, de seizoenen en ook het leven zelf van geboorte tot dood. Gebruik die kracht en kom zo in je eigen kracht te staan, vanwaar je een prachtig leven kunt manifesteren.

*dit artikel bevat affiliate links

Dit artikel is eerder gepubliceert op DUTCH YOGI TRIBE op 18-08-2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.