Sthira Sukham Asanam balans op de mat en in je leven

Een balans vinden in je yoga houding, maar ook in je leven. De Sutras geven advies, wat Sthira Sukham Asanam voor mij betekend.

De “Yoga Sutras van Patanjali” is een verplicht boek dat je in elke yoga teacher training moet lezen. Ik vond het niet een van de meest makkelijke boeken en heb mij er echt doorheen moeten zwoegen. De yoga sutra’s stammen uit de 2e eeuw voor Christus en het is een verzameling van 195 aforismen. Van al deze aforismen gaan maar 12 woorden over de yoga asana, de yoga die het meeste bekend is; het doen van yoga houdingen. De 3 meest bekende woorden daarvan zijn: 2.46 Sthira Sukham Asanam. De sutra waar ik vaak dagelijks even aan denk. Sthira Sukham Asanam staat voor stabiliteit, standvastigheid en comfortabel of gemak/rust en in balans. Het gaat over de fysieke yoga beoefening, maar kun je ook heel goed gebruiken in je leven van de mat af.

Wanneer je in een yoga houding staat wil je gronding en stabiliteit, maar teveel hiervan en je valt uit de houding, dus is er ook een bepaalde hoeveelheid zachtheid of rust nodig in de houding. Je gaat opzoek naar de juiste balans tussen deze twee. Sthira staat ook voor standvastigheid en je commitment voor je yoga beoefening. Iedere keer rol je weer je mat uit, maar per dag verschilt het misschien wel wat je op de mat doet. Ik ben groot voorstander van goed luisteren naar wat je lichaam nodig heeft. Sommige dagen ben je moe, wellicht heb je het druk op je werk of heb je last van hooikoorts (hallo lente en pollen in de lucht) en is het gewoon beter voor je om het wat rustiger aan te doen. Dus dan kies je ervoor om wat korter op de mat te staan of meer ontspannen houdingen te doen in plaats van die sweaty krachtige vinyasa les. Het gaat niet alleen om balans in de houding zelf, maar dus ook balans in je gehele beoefening en leven. Soms heb je wat meer sukham, rust en ruimte, nodig in je yoga omdat het ergens anders in je leven al druk of krachtig genoeg is. Yin en yang.

Zelf merk ik dat het spelen met de grenzen is. Hierdoor leer ik mijn grenzen kennen. En ja af en toe ga ik dus wel over mijn grens heen. Zolang je niet te ver en niet te lang over je grens heen gaat is er niks aan de hand. Blijf je daar te lang, dan riskeer je een blessure in je yoga houding of als je bijvoorbeeld te ver gaat in je werk/prive balans riskeer je een burn-out. Mijn advies, blijf goed luisteren naar je lichaam. Je lichaam is zo wijs en weet precies wat het nodig heeft, jouw taak is hiernaar te luisteren en dan vervolgens natuurlijk wel ernaar te handelen! Dat tweede is het moeilijkste, maar geeft je de meeste groei. Groei in je yoga beoefening, maar ook in je persoonlijke leven.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.